piątek, 12 kwietnia 2013

Kojące działanie SZAŁWII

Jednym z najczęstszych schorzeń u labradorów są problemy z uszami, dlatego obowiązkowo trzeba je często czyścić. Jednak stosując środki chemiczne zbyt często można niestety pogorszyć stan i podrażnić uszy. Do niedawna, do czyszczenia używałam wacika zamoczonego jedynie w wodzie. Jednak mimo, że ucho zostało wyczyszczone, to nadal pozostawał nieprzyjemny zapach. Martwiłam się, że Tesla znowu nabawiła się jakiegoś poważniejszego zapalenia. Wtedy z pomocną radą przyszła moja mama.


Mój ukochany dziadek był wybitnym zielarzem, dlatego moja mama ma sporą wiedzę na temat leczenia naturalnymi metodami. Zaproponowała mi abym zaczęła przemywać uszy Tesli naparem z szałwii, która świetnie łagodzi wszelkie zapalenia czy podrażnienia skóry.

Spróbowałam i już po pierwszym zastosowaniu zauważyłam znaczną poprawę! Uszy były czyste i zniknął uporczywy nieprzyjemny zapach, który mnie tak martwił. Dzięki szałwii stan uszu Tesli znacznie się poprawił i teraz mogę spokojnie ograniczyć czyszczenie do maksymalnie 1x w tygodniu.

Oprócz pielęgnacji uszu, używam szałwii również do przemywania oczu Tesli. Czasem gdy Tesla ponurkuje sobie w śniegu lub piasku jej oczy robią się zaczerwienione i dolna powieka lekko opada. Wtedy wystarczy delikatnie przetrzeć z wierzchu powieki i po kilku godzinach Tesla ma znów piękne zdrowe wyglądające oczęta.

Do tej pory nigdzie nie natrafiłam na przeciwwskazania dotyczące stosowania naparu Szałwii do pielęgnacji u psów. Jednak myślę, że przed pierwszym razem warto zachować ostrożność i sprawdzić delikatnie czy psiaka nie uczula taki zabieg.

............

Szałwia znana jest w Polsce co najmniej od kilkuset lat. Od dawna uważano ją za lek uniwersalny i przypisywano znaczne właściwości lecznicze. Ziele szałwii to silnie rozgałęziona krzewinka, osiągająca do 60 cm wysokości, wydzielająca dość silny zapach przypominający woń kamfory. Szałwia najczęściej uprawiana jest w ogrodach, w miejscach słonecznych, na żyznej, bogatej w wapń glebie. Ma fiołkowe kwiecie oraz szarozielone, jajowate i kosmate liście.
 

Właściwości, zastosowanie Szałwii Lekarskiej

Surowcem szałwii są liście, w których znajdują się olejki lotne (zawierające cyneol, pimen, tujon i kamforę) oraz garbniki, pikrosalwinę, trójterpeny, witaminę B1 i kwas nikotynowy.

Napar z szałwii lekarskiej działa przeciwzapalnie i antyseptycznie, osłaniająco i przeciwcukrzycowo, obniżając poziom cukru we krwi. Napar z szałwii pobudza wydzielanie soku żołądkowego, łagodzi bóle brzucha i wzdęcia, wzmaga perystaltykę jelit. Wspomagająco w zaburzeniach wątrobowych. Pomaga w zredukowaniu nadmiernego pocenia się, może wzmagać krwawienia miesiączkowe.

Zewnętrznie zaleca się szałwię do płukania gardła i dezynfekcji jamy ustnej w stanach zapalnych oraz w ropnym zapaleniu dziąseł. Stosowana także do kompresów przy łagodnych stanach zapalnych skóry i otarciach naskórka.


Sposób parzenia Szałwii Lekarskiej

Napar w postaci napoju: 1 – 2 g szałwii zalać szklanką wrzącej wody. Zaparzać pod przykryciem około 15 minut, odcedzić. Spożywać 1 do 3 razy dziennie po szklance naparu.

Napar do płukania jamy ustnej lub stosowania miejscowego: 2 – 3 g szałwii zalać ½ szklanki wrzącej wody. Zaparzać pod przykryciem około 15 minut. Płukać gardło lub jamę ustną kilka razy dziennie. Do okładów: nasączyć naparem jałowy gazik i przykładać w miejscach otarcia skóry.

Uwaga: Jednorazowa dawka nie może przekroczyć 15 g liścia szałwii. Ponadto, po dłuższym stosowaniu mogą wystąpić skutki niepożądane, jak: zawroty głowy, wymioty, częstoskurcz serca, uderzenia gorąca, dlatego doustnie nie należy przyjmować szałwii dłużej niż 4 tygodnie. Wszelkie wątpliwości i pytania należy skonsultować z lekarzem. Nie należy stosować szałwii w czasie ciąży i karmienia piersią.


źródło:

5 komentarzy:

  1. Super, że napisałaś tą notkę! Mój westie też ma dość częste problemy z uszami, na pewno wypróbuję szałwię i zobaczymy jak to u nas będzie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłam zaskoczona jaką moc ma to ziele i widząc efekt jego działania nie mogłam się nie podzielić :)

      Usuń
  2. W GB szałwia jest zakazana, mozna ją kupic tylko w nielicznych punktach bo ludzie się nia odurzają- taka ciekawostka

    http://stefanboxer.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no cóż… zakażą czytać nasz blog w GB ;)

      Usuń
  3. Kiedyś szałwię stosowałam do płukania gardła przy infekcjach i pomagało :) Czasem też zdarzało się stosować ją właśnie przy oczach (ale ludzkich :P ) O uszach nie słyszałam, ale na pewno wypróbuję.

    OdpowiedzUsuń